15 julfrågor

Publicerad 2013-09-07 09:37:00 i Listor,

Idag känns det verkligen som höst. Det är kyligt, rått och en svag dimma har lagt sig över Norrköping. Och om man kisar lite så kan man nästan tänka att det är en frostig vintermorgon som besökt oss idag. Medan sambon sover vidare sitter jag i soffan, med en täppt näsa, en mjuk filt och ljus tända. Lite papparkaksdoft och julmusik på det här då? njaee inte riktigt än. Men, en liten jullista tänkte jag att jag skulle svara på. Listan kommer från Julbloggen: Mitt Vinterland.
 
1. Vilket datum klär du granen? 
I år är min tanke att vi ska ta fram granen tredje advent och pynta den fjärde advent. Föregående år har vi plockat upp granen (plast) tre dagar innan- och klätt den kvällen innan julafton. Men i år vill jag ha mer tid med granen innan dopparedagen.
2. Vilka julmarknader brukar du besöka?
Vi brukar försöka att åka på Söderköpings julmarknad, om inte arbete hindrar. I Söderköping är julkänslan stor och jag fullkomligt älskar att gå i den pittoreska stadskärnan, på kullerstenen, och titta på handgjorda tomtar och smaka på egengjord honung och senap.
3. Om du julpysslar vad gillar du bäst att göra då? 
Julkort, julgrupper, apelsiner och nejlikor och pyssel med ljus och tefärgade notblad.
4. Brukar din stad/by pynta mycket eller lite? 
Mycket på sina ställen, men mindre emellan det..
5. Har ni tomte? 
Alltid när jag var liten eftersom jag var minstingen i familjen men inte på senare år, då får vem som vill ta på sin luvan och dela ut klapparna. Nu börjar det dock komma en ny generation med småttingar så tomten kommer nog snart igen! 
6. I vilka rum brukar ni ha julgardiner? 
I vardagsrummet och sovrumet. Den vita långa kökskappan får hänga kvar och pyntas med lite julkulor som hänger och dinglar.
7. Vad gör du dan förre dopparedagen?
Om jag inte måste jobba/plugga, vilket jag i högsta grad undviker, så brukar dagen innan handla om att förbereda mat, efterätt, godis och det som jag har tagit på mig att fixa till julaftonen. Den här dagen skrålar även julmusik och fikorna med pepparkakor och glögg är många.
8. Vad är viktigaste som du måste baka till jul?
Knäck, godisbordets vinnare.
9. Favoritjulgodis som måste finnas på ditt gottebord?
Knäck, ischoklad, clementiner, toffifee och nötter.
10. Dricker ni glögg på julafton i så fall när på dagen?
Ja det gör vi oftast. Glöggen brukar serveras någon gång efter att julbordet ätits, men vi har ingen särskild tid för det.
11. Vem är det som julpyntar hemma hos er?
Jag pyntar mest. Min sambo tycker inte att det är så roligt medan jag tycker att det är underbart skoj! Eftersom jag pluggar så brukar jag kunna pynta under dagarna så han kommer hem till ett färdigpyntat hem.
12. Julknäcke eller vörtbröd? 
Båda! Älskar båda med smör och ost. Vörtbrödet ska ha massa russin i sig för att vara som bäst!
13. Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
Nej, nej, nej.
14. Hur ser din julfrukost ut? 
Julgröt med socker och kanel samt en smörgås.
15. Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått av någon i din släkt?
Jag har fått massor av recept från min släkt. Ris á la Malta, ischoklad och en vegetarisk Janssons frestelse kanske.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Vinternatten

I den här bloggen tänker jag skriva om mina julbestyr och min längtan till vinter, snö och tända ljus. Förhoppningsvis kan ni som kikar in här få med er en bit julglädje som ni sedan kan sprida vidare ut i den kyliga vinternatten.

Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela