Drömjulen

Publicerad 2013-09-21 11:33:00 i Allmänt,

Inspirerad av Sannas fråga om "Perfekt julhus" så började jag skriva ett inlägg om hur mitt perfekta julhus skulle vara... dock förändrades inlägget lite och kom istället att handla om min "drömjul". Orkar ni läsa? ;)
 
...Det är tidig morgon. Barnen, spända av förväntan, springer ner till det stora vardagsrummet där den stolta julgranen står i mitten och lyser för första gången detta år. Det är fortfarande mörkt ute. Fram med lyktor och varma kappor så beger vi oss alla ut till stallet för att önska hästarna i det lilla stallet god jul. Hunden följer självklart med. Stallet är julpyntat och hästarna har också en julgran, dock lite mindre och utan ljus. Julklappar åt hästarna är medtagna och öppnas och ges av barnen. Sedan borstar och ryktar vi innan det är dags att springa hem för att byta om till våra fina julkläder. Mannen i huset stannar kvar i stallet och spänner under tiden fast släden vid hästarna. Sedan är det dags för julottan. Vi far med häst och vagn till den lilla kyrkan som ligger tio minuter bort. Nerbäddade i fårskinnsfällar far vi fram, flingorna yr och bjällrorna skvallrar om att det är julaftonsmorgon.
 
Julottan är kort och mysig med vackra sånger och glada människor. Sedan är det dags att fara hem igen, dricka varm choklad och äta julgröt och vörtbröd. Vi sätter oss sedan i vardagsrummet, tänder i öppna spisen, läser julberättelser och sjunger julsånger som jag kompar på flygeln. Gästerna börjar komma. Julmusik sätts på och barnen springer omkring och leker. Vi vuxna samlas i köket och hjälps åt att förbereda julmaten. Klockan 1 är det dags för julbord. Alla får plats vid det stora långbordet i matsalen. Klockan 3 är det obligatorisk vistelse i TV-rummet där ett godisbord rymmer allas favoriter och där Kalle Anka och hans vänner önskar GOD JUL. Efter Kalle är det dans kring granen ända tills det knackar på dörren. Tomten kommer. Han har med sig en säck med en julklapp åt varje barn. Efter det så delas de resterande klapparna runt granen ut.
 
Huset ligger i utkanten av ett litet snötäckt samhälle och det är nära till både skog och stad. Då det har mörknat ute så väljer vi att gå en runda i gamla stan som är upplyst. De som vill stannar kvar ute och bygger snölyktor och snögubbar utifrån skenet från de höga lyktor som finns på tomten. När alla är tillbaka och vantar är blöta så samlas vi inne och myser tillsammans. Vi sjunger julsånger, lägger julpussel och fikar om vartannat. Huset är relativt stort och några gästrum finns för de allra närmsta som vill stanna. Som avslutning på dagen tar jag en tur till stallet. Myser, tar det lugnt och lyssnar till hästarna som mumsar på sin mat. Önskar God jul och beger mig in till min underbara familj och kryper ner i soffan fylld av en obeskrivlig julglädje.
 
Bild från huldmaria på www.styleroom.se)
 
Det är förmodligen på sin plats att skriva att vi förmodligen inte kommer ha ett stall och några hästar när vi i framtiden flyttar till hus. Men detta är i alla fall min drömjul. Att åka häst och vagn till en julotta låter ju bara för underbart! Dock känns allt annat inte allt för osannlikt. Bara jag kan få min sambo att släppa tankarna på ett hur här i Norrköping ;)
 

Kommentarer

Postat av: Maries strålande jul

Publicerad 2013-09-21 15:53:49

Att åka häst och släde är en dröm för mig också men det lär aldrig hända att jag själv skaffar häst. Jag får isåfall sätta mitt hopp till mellandottern som är hästtjej ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Vinternatten

I den här bloggen tänker jag skriva om mina julbestyr och min längtan till vinter, snö och tända ljus. Förhoppningsvis kan ni som kikar in här få med er en bit julglädje som ni sedan kan sprida vidare ut i den kyliga vinternatten.

Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela