jullista nr 1

Publicerad 2014-09-10 20:04:10 i Allmänt,

Att svara på jullistor är så himla mysigt! Denna lista gör jag nedkrupen i soffan, samtidigt som jag ät/dricker varm grönsakssoppa. Listan är från: http://helenesjul.blogspot.se/.
 
1. När är det ok att börja adventspynta respektive julpynta enligt dig.
Adventspyntet åker upp ett par dagar innan advent. Ljusstakar  och stjärnor tänds dock inte förrän på söndagsmorgonen. Kring lucia åker ett fint handmålat luciatåg upp och resten av pyntet plus vår plastgran tas fram några dagar innan jul.
 
2. Var förvarar du dina julsaker?
Våra, eller mina... min sambo äger väl som högst ett par tomtar, julsaker förvaras i källarförrådet. Prydnadssaker och dukar förvaras i skåp i lägenheten.
 
3. Hur mycket julsaker har du?
 Jag skulle säga att jag har mycket julsaker vs hur stor lägenhet vi har. 4 flyttkartonger i källaren + ett halvt skåp med gardiner, tyger och julporslin. Långtifrån allt används tyvärr. (Att göra sig av med något är dock helt otänkbart)
 
4. Lagar du ditt eget julgodis och i så fall vadå?
 Jag har alltid fullt med recept på julgodis jag tänker baka men i slutändan blir det nästan bara knäck som görs. Knäck är dock obligatoriskt. Ingen jul utan knäck! (nästan lika viktigt som pepparkakor och clementiner)
 
5. När börjar du känna att det är jul?
 När mörker och kyla ligger kring vårt hus... och när alla rum är fulla med levande ljus och det doftar apelsin och pepparkaka.
 
6. Till vem köper du julklappar?
Mamma, pappa och sambo. I år kommer vi dock vara i Nya Zeeland under jul så då lär det bara bli något litet till min pojkvän.
 
7. Har du börjat klura på årets önskelista?
 Nej det har jag inte.
 
8. Vilka är dina tre bästa jullåtar?
 
1.  Jul, jul, strålande jul
2. Gläns över sjö och strand (äldre versionen) 
3. Fairytale of New York 
 
9. Vad ser du allra mest fram mot denna julen?
 Jag ser fram emot att fira jul på Nya Zeeland, i förhoppningsvis svenska kyrkan för att känna lite julkänslor och för att förhoppningsvis få äta en pepparkaka eller två.
 
 
10 . Tio snabba:
 
Kungsgran eller vanlig gran eller plastgran
 
Rödvinsglögg eller vitvinsglögg eller Alkoholfri glögg
 
Lutfisk eller risgrynsgröt.
 
iktiga julkort eller e-mailjulkort.
 
Kalle Anka eller Karl-Bertil. (Jag ser gärna båda men Kalle Anka är ett måste)
 
Julklapp på morgonen eller bara julklappar vid julklappsutdelningen. (en på morgonen och resten senare)
 
Julklappar direkt efter Kalle eller senare på kvällen
 
Senapssill eller löksill. (usch på all sill)
 
Christer Sjögren eller Chris Rea. (ingen av dem)
 
Tomten är Far till alla barnen eller Love Actually.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Vinternatten

I den här bloggen tänker jag skriva om mina julbestyr och min längtan till vinter, snö och tända ljus. Förhoppningsvis kan ni som kikar in här få med er en bit julglädje som ni sedan kan sprida vidare ut i den kyliga vinternatten.

Skapa en egen nedräknare gratis - Countdown.se

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela